Ważne informacje

ABC PODATNIKA

Zachęcamy do zapoznania się z naszym autorskim ABC Podatnika, który przybliża niuanse i możliwości podatkowe, o których powinien wiedzieć początkujący przedsiębiorca

FIRMA W TWOIM MIESZKANIU

Jeśli prowadzisz firmę z siedzibą w Twoim mieszkaniu, możesz część wydatków, np. za czynsz, media, wyposażenie wrzucać w koszty firmy. Daj nam znać, a my przekażemy Ci informację o różnych możliwościach.

ŚRODEK TRWAŁY W FIRMIE
Środek trwały w firmie to m.in.: samochód, urządzenie, maszyna, komputer (i inne) o wartości nie mniej niż 10 000 zł i używane co najmniej rok. W koszty firmy możesz wrzucić również środek trwały czy wyposażenie, zakupione jeszcze przed założeniem swojej działalności.
SAMOCHÓD OSOBOWY W FIRMIE

Są różne możliwości rozliczania auta w firmie np. może stanowić środek trwały, może być jako majątek prywatny, tylko użyczony do firmy lub może być w leasingu.

Jeśli chodzi o rozliczanie kosztów auta, które już posiadasz, są następujące opcje:

  1. Można korzystać z auta, nie wprowadzając go do firmy. Wtedy dla celów podatkowych traktujemy auto jako prywatny pojazd i rozliczamy wszystkie koszty z nim związane w wysokości 20% od kwoty brutto/netto plus 50% VAT na fakturze np. za paliwo, naprawy, części etc, a VAT w 50% – jeśli dotyczy.
  2. Można korzystać z auta, wprowadzając je do firmy (jeśli auto stanowi Twoją własność lub współwłasność). Wtedy dla celów podatkowych traktujemy auto jako pojazd firmowy i rozliczamy wszystkie koszty z nim związane w wysokości 75% od kwoty brutto/netto plus 50% VAT na fakturze np. za paliwo, naprawy, części etc. Sam koszt ubezpieczenia OC w stu procentach. Dodatkowo dochodzi nam koszt amortyzacji tego auta – 20% lub 40% od wartości początkowej; VAT 50% – jeśli dotyczy. Co ważne, podczas ustalania wartości początkowej podstawowym wyznacznikiem będzie dokument zakupu (faktura, rachunek, umowa) przy czym brana jest wartość z dokumentu jeśli ta jest niższa od ceny rynkowej. W przypadku braku dowodu zakupu wartość początkową należy ustalić w oparciu o ceny rynkowe.

W obu przypadkach nie ma znaczenia, w jakiej części auto jest wykorzystywane na cele firmowe, a w jakiej na prywatne. Samo wprowadzenie auta do firmy to czynność techniczna i polega na zgłoszeniu nam takiej chęci i wypełnieniu odpowiedniego oświadczenia oraz wysłaniu dowodu zakupu i dowodu rejestracyjnego. Minusem jest fakt, że jeżeli wprowadzimy auto do firmy wg opcji numer 2, a następnie (przed upływem 6 lat od wycofania auta z firmy) je sprzedamy, wartość sprzedaży jest przychodem z działalności gospodarczej. Natomiast jeśli wycofany środek trwały sprzedano po 6 latach, nie wywołuje to skutków w podatku. Sam przychód nie zawsze występuje, bo możemy ująć jako koszt niezamortyzowaną wartość auta, niektóre samochody tanieją w perspektywie lat no i zazwyczaj po sprzedaży inwestujemy w inne auto 🙂

Opcjonalnie możemy wydatki eksploatacyjne i VAT od auta osobowego rozliczać na 100%, jednak musimy taki fakt zgłosić do urzędu skarbowego i prowadzić szczegółowo ewidencję przebiegu pojazdu wraz ze stanami licznika, co ma udowodnić brak wykorzystywania tego auta do celów prywatnych.

KASA FISKALNA
Jeśli zamierzasz prowadzić sprzedaż gotówkową osobom fizycznym nieprowadzącym działalności masz obowiązek instalacji kasy fiskalnej (z pewnymi wyjątkami). Zawiadom nas o tym, by nie przeoczyć terminów oraz ustalić plan działania. Po zakupie kasy fiskalnej możesz skorzystać ze zwrotu za zakup tej kasy w wysokości do 700 złotych – jeśli minie 3 lata od fiskalizacji ulga jest bezzwrotna.
PŁATNOŚCI GOTÓWKĄ DO 15 000 ZŁ
Jeśli wartość transakcji wynosi 15 000 zł brutto lub więcej – zawsze płać przelewem. W przeciwnym wypadku taki wydatek nie będzie kosztem podatkowym.
GDY NIE ZAPŁACISZ ZA FAKTURĘ
Jeśli nie uregulujesz płatności za fakturę kosztową w ciągu 90 dni od terminu płatności – koniecznie nas poinformuj. Masz obowiązek skorygowania podatku VAT i podatku dochodowego.
KTOŚ NIE ZAPŁACIŁ TOBIE ZA FAKTURĘ?
Jeśli upłynęło 90 dni od terminu płatności i klient nie zapłacił Ci za fakturę – daj nam znać! Być może skorzystasz z ulgi w podatkach, tzw. ulga na złe długi.
BON/KARNET
W swojej firmie prowadzisz sprzedaż bonów okolicznościowych i karnetów? Powiedz nam o tym, my poinformujemy o ważnych szczegółach, o których należy pamiętać.
DROBNE UPOMINKI
Swoim klientom czasem dajesz drobne upominki, prezenty i zastanawiasz się, czy ten wydatek możesz wrzucić w koszty? Napisz nam informację, a my przedstawimy szczegóły.
GDY CHCESZ KUPIĆ USŁUGĘ GOOGLE, FACEBOOK
Zanim kupisz reklamę na FB, Google, zdjęcia z zagranicznego portalu, zagraniczną licencję za program itp. koniecznie nam o tym powiedz! Musimy zarejestrować Cię do VAT-UE i dokonać odpowiednich naliczeń podatkowych.
LIMIT VAT 200 000.00 ZŁ
Jeśli korzystasz z podmiotowego zwolnienia z VAT pilnuj limitu sprzedaży. Zapytaj nas, jaki rodzaj sprzedaży spowoduje obowiązek rejestracji do VAT bez względu na limit.
SUKCESJA FIRMY
Do niedawna śmierć właściciela firmy powodowała automatycznie jej likwidację. Od 25 listopada 2018 r. przedsiębiorca może wskazać i zgłosić w CEiDG tzw. zarządcę sukcesyjnego, który będzie prowadził sprawy firmy do momentu zakończenia formalności spadkowych. Zgłoszenie może wykonać online lub złożyć papierowy wniosek. Chętnie pomożemy oraz wyjaśnimy dodatkowe wątpliwości. O szczegółach możesz przeczytać na stronie rządowej. Wpisz w Google sukcesja firmy i wybierz portal gov.pl.
BDO
Obowiązkiem wpisu do BDO objęte są podmioty, które: wytwarzają odpady i prowadzą ewidencję odpadów; wprowadzają na rynek krajowy produkty w opakowaniach, pojazdy, oleje, smary, opony, baterie bądź akumulatory, a także sprzęt elektryczny i elektroniczny; producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań.Księgowa nie zajmuje się BDO, więc np. jeśli prowadzisz sklep czy warsztat – skontaktuj się ze specjalistą w zakresie BDO 🙂
WAŻNE TERMINY
– do 5 dnia miesiąca – dostarczanie dokumentów do Twojego biura rachunkowego – do 10 dnia miesiąca – naliczanie wynagrodzeń za miesiąc poprzedni, – do 15 lub 20 dnia miesiąca – opłacanie ZUS, – do 20 dnia miesiąca – opłacanie podatku dochodowego, – do 25 dnia miesiąca – opłacanie VAT i wysyłka JPK do urzędu skarbowego. W każdym z wymienionych wyżej przypadków, jeśli termin płatności przypada w dzień wolny od pracy, termin płatności ulega przesunięciu na następny dzień roboczy.
JEŚLI JESTEŚ VATOWCEM, ZWRÓĆ SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ NA
  • NAJEM PRYWATNY – jeśli masz działalność gospodarczą i prywatnie wynajmujesz komuś mieszkanie/garaż koniecznie nas poinformuj. Rodzi to dodatkowe obowiązki podatkowe i deklaracyjne.
  • GTU I OZNACZENIA TRANSAKCJI – jeśli jesteś vatowcem musisz odpowiednimi kodami oznaczać swoje faktury sprzedaży, np. sprzedaż wyznaczonych przez fiskusa tzw. wrażliwych towarów lub sprzedaż dla kogoś z Twojej rodziny. Ustal z nami na co zwrócić uwagę – to bardzo ważne – musimy skrupulatnie co miesiąc raportować Twoją sprzedaż!
  • SPRAWDZAJ KONTO NA BIAŁEJ LIŚCIE – jeśli wartość transakcji wynosi 15 000 zł lub więcej sprawdź czy konto, na które chcesz zrobić przelew, widnieje na tzw. białej liście (wpisz w Google biała lista podatników VAT). Jeśli wysłałeś przelew na niezgłoszone konto, złóż zawiadomienie do Urzędu Skarbowego. Masz na to 7 dni. W przeciwnym wydatku taki wydatek nie będzie kosztem podatkowym.
  • METODA PODZIELONEJ PŁATNOŚCI (MPP) – czy wiesz, że wystawiając fakturę na wartość co najmniej 15 000 zł (lub więcej) i sprzedając wyjątkowe towary, musisz oznaczać specjalnym kodem taką transakcję? W związku z tym Twój klient musi zapłacić za fakturę tzw. metodą podzielonej płatności. Ustal z nami, co będziesz sprzedawać i czy rodzi to dla Ciebie dodatkowe obowiązki.
KTO PYTA NIE BŁĄDZI
Czasami niewinna z pozoru czynność może spowodować nieodwracalne skutki. Dlatego pytaj zanim zaczniesz działać. Jeśli zakres czynności będzie wykraczał poza kompetencje księgowego, zaproponujemy Ci kontakt z odpowiednim specjalistą 🙂